رايتم : مرجع وبمستران ايراني
براش فتوشاپ چیست و روش نصب و استفاده براش چگونه است ؟
loading...

گرافیست پلاس

اگر می‌خواهید بدانید که براش فتوشاپ چیست اما وقت یا حوصله خواندن متن را به صورت کامل ندارید می‌توانیم به صورت خلاصه و کلی بگوییم که براش در فتوشاپ ابزاری است برای ترسیم خطوط&

براش فتوشاپ چیست و روش نصب و استفاده براش چگونه است ؟

اگر می‌خواهید بدانید که براش فتوشاپ چیست اما وقت یا حوصله خواندن متن را به صورت کامل ندارید می‌توانیم به صورت خلاصه و کلی بگوییم که براش در فتوشاپ ابزاری است برای ترسیم خطوط  و یا رنگ آمیزی به صورت دستی.

البته براش فراتر از این تعریف ساده است و صرفاً برای بیان سریع آن را این‌گونه تعریف کردیم. شما در ادامه این متن با ویژگی های کلیدی براش های فتوشاپ و همچنین نصب ساده و نصب اصولی براش ها آشنا می‌شوید پس با ما همراه باشید.

اگر می‌خواهید بدانید که براش فتوشاپ چیست اما وقت یا حوصله خواندن متن را به صورت کامل ندارید می‌توانیم به صورت خلاصه و کلی بگوییم که براش در فتوشاپ ابزاری است برای ترسیم خطوط  و یا رنگ آمیزی به صورت دستی.البته براش فراتر از این تعریف ساده است و صرفاً برای بیان سریع آن را این‌گونه تعریف کردیم. شما در ادامه این متن با ویژگی های کلیدی براش های فتوشاپ و همچنین نصب ساده و نصب اصولی براش ها آشنا می‌شوید پس با ما همراه باشید.

 

براش یا قلم مو در فتوشاپ چه کاربردی دارد؟

براش فتوشاپ

براش Brush در معنای لغوی به معنی قلم مو است و همان‌طور که از نامش پیداست بخشی از کارایی و عملکرد آن با یک‌قلم مو در دنیای واقعی برابر است.

براش یکی از ابزارهای پایه در فتوشاپ به‌حساب می‌آید، یک براش با افزودن یک شکل یا اِلمان بر روی لایه شما در فتوشاپ یک اثر به جای می‌گذارد و با ادامه حرکت شما چه با نگه داشتن کلیک ماوس و چه با کشیدن قلم بر روی سطح تبلت این اثر تکرار می‌گردد.

ابتدایی‌ترین موردی که می‌بایست در مورد براش بدانید ا در آینده بتوانید با تنظیمات پیشرفته براش ها به خوبی کار کنید، ویژگی‌های نوک قلم است.

نوک قلم یا Brush Tip:

براش فتوشاپ

نوک براش قسمتی است که به‌وسیله آن رنگ بر روی لایه شما قرار می‌گیرد این بخش دقیقاً همانند نوک قلم مو عمل می‌کند و دقیقاً همانطور که نوک قلم موها در دنیای واقعی برای مصارف مختلف متفاوت است، در این قسمت هم این تفاوت وجود دارد.

با کلیک بر روی Brush Preset Picker در پنل Options می‌توانید از بین قلم موهای پیش فرض موجود در فتوشاپ یکی را انتخاب کنید.

نوک هر براش دارای دو امکان مهم برای اعمال تنظیمات است:

 1 – اندازه (size) براش:

اندازه نوک براش دقیقاً همان اندازه سر قلم مو در دنیای واقعی می‌باشد با این تفاوت که شما به سادگی می‌توانید آن را به اندازه دلخواهتان کوچک یا بزرگ نمایید. کلید میانبر کیبورد برای بزرگ کردن براش کلید ] “معادل حرف چ در کیبورد فارسی” و برای کوچک کردن براش [ “معادل حرف ج در کیبورد فارسی” است.

همچنین در ویندوز با نگه داشتن کلیدهای Ctrl+Alt+Right Click و تکان دادن ماوس در جهت‌های چپ و راست اقدام به بزرگ یا کوچک کردن نوک براش نمایید.

روش دیگر تغییر اندازه براش این است که با کلیک بر روی Brush Preset Picker از بخش Size اهرم موجود را به سمت راست یا چپ بکشید تا به ابعاد مورد نظرتان برسید یا در بخش مربوطه به ورود سایز، اندازه نوک براش خود را به پیکسل وارد کنید و اینتر بزنید تا اندازه براش تغییر کند.

اندازه براش در نسخه های جدید فتوشاپ با size و در نسخه های قدیمی تر با Master Diameter نمایش داده می‌شد

براش فتوشاپحالت استفاده از میانبر Ctrl+Alt+Right Click

2 – سختی (Hardness) براش:

با افزایش و یا کاهش سختی براش اثری که براش بر روی لایه شما می‌گذارد سخت‌تر و یا نرم‌تر می‌شود. به عنوان مثال برای ایجاد سایه‌های نرم و محو میزان سختی را کاهش می‌دهیم و مثلاً به حدود 10 درصد می‌رسانیم و برای ترسیم خطوط کاملا مشخص یا رنگ کردن بخشی از تصویر سختی براش را بر روی 100 درصد قرار می‌دهیم.

کلید میانبر تغییر میزان سختی براش در ویندوز، کلید Sift+] برای افزایش سختی براش به اندازه 25 درصد و کلیدهای ترکیبی Shift+[برای کاهش سختی براش به اندازه 25 درصد می‌باشد.

همچنین در ویندوز با نگه داشتن کلیدهای Ctrl+Alt+Right Click و تکان دادن ماوس در جهت‌های بالا و پایین به اندازه یک درصد یا بیشتر اقدام به کم و زیاد کردن مقدار سختی براش نمایید.

برای تغییر رنگ براش کافی است از قسمت Foreground and Background colors رنگ قسمت Foreground را تغییر دهید و رنگ دلخواهتان را انتخاب نمایید.

اگر رنگی که می‌خواهید انتخاب کنید، در صفحه شما وجود دارد می‌توانید از یک ترفند ساده استفاده کنید، بدین منظور کافی است زمانی که ابزار براش انتخاب شده است، کلید Alt را بر روی صفحه کلید نگاه دارید و زمانی که شکل نشانگر ماوس به قطره‌چکان تغییر کرد بر روی رنگ مورد نظرتان کلیک کنید به همین سادگی رنگ براش تغییر می‌کند.

آموزش نصب براش در فتوشاپ:

همانطور که گفته شد در نرم افزار فتوشاپ به صورت پیش فرض تعدادی براش که اغلب به شکل دایره و یا برخی شکل‌های متفاوت مانند برگ، چمن و … وجود دارد، اما کمپانی ادوبی به خاطر توسعه استفاده از براش ها امکان ایجاد، ذخیره و نصب براش ها را در نرم افزار فتوشاپ فراهم کرده است.

زمانی که یک طراح گرافیک یک براش را ایجاد می‌کند، می‌تواند این براش را با فرمت ABR که فرمت پیش فرض براش های فتوشاپ است ذخیره نموده و به اشتراک بگذارد تا دیگران بتوانند با نصب آن براش، در فتوشاپ خود از آن بهره ببرند.

قایل براش

ما در ایران جی اف ایکس ، براش های متنوعی را به صورت رایگان و یا اختصاصی اعضای ویژه منتشر نموده‌ایم که می‌توانید با مراجعه به بخش دانلود براش اقدام به مشاهده و دانلود آن‌ها نمایید.

همچنین میتوانید با مراجعه به وب سایت brusheezy که مرجعی رایگان جهت دانلود انواع براش است ، اقدام به دانلود رایگان براش های گوناگون نمایید.

روش ساده نصب براش:

ساده‌ترین روش نصب براش در فتوشاپ این است که شما فایل براش را که فرمت آن ABR می‌باشد را از محل قرار گیری آن در ویندوز بکشید و داخل محیط فتوشاپ رها کنید، به همین سادگی براش انتخابی شما نصب می‌شود.

اما این روش درست‌ترین روش نیست زیرا اگر شما براشی نصب کنید که تعداد زیادی از طرح‌ها را در خود جای داده باشد و یا از قبل تعداد زیادی براش بر روی فتوشاپ نصب کرده باشید پیدا کردن براش نصب شده به این روش کار دشواری است. پس پیشنهاد می‌کنیم از روش اصولی برای نصب براش در فتوشاپ استفاده نمایید.

روش اصولی نصب براش:

نصب براش فتوشاپ

بدین منظور در محیط برنامه به منو Edit رفته و از زیر منو Presets گزینه Presets Manager را انتخاب کنید

با کلیک بر روی این گزینه پنجره جدیدی باز می‌شود، از بخش Preset Type گزینه Brush را انتخاب نمایید (1).

سپس بر روی گزینه Load در سمت راست این پنجره کلیک کنید. حال به مسیری که فایل براش (فایل ABR) وجود دارد مراجعه کنید و فایل براش مد نظرتان را انتخاب کنید (2).

نصب براش فتوشاپ

پس از انتخاب بر روی load کلیک کنید تا براش شما نصب شود. حال در این قسمت لیست براش های شما و براش نصب شده جدید شما نمایش داده می‌شود که شما می‌توانید آن را مدیریت کنید، نام براش را تغییر دهید و یا قلم مو هایی که در یک گروه مورد علاقه یا استفاده‌تان نیستند را حذف کنید.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط یوسف در تاریخ 1399/01/09 و 11:24 دقیقه ارسال شده است

لطفا آموزش های دیگری را از فتوشاپ بگذارید.🙏

این نظر توسط Ho3in در تاریخ 1399/01/09 و 11:22 دقیقه ارسال شده است

ممنون خیلی خیلی خوب بود منتظر مطالب بعدیتان میمانیم👌


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا سایت مفیدی بود؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 54
  • بازدید سال : 274
  • بازدید کلی : 4,475